Kolory PANTONE. Trendy i prognozy

Utworzona w 1962 roku amerykańska firma Pantone jest światowym specjalistą w dziedzinie kolorów – międzynarodowym guru wielu grafików, projektantów wnętrz czy kreatorów mody. Znana między innymi z własnej, unikatowej palety barw, która obejmuje aż 1761 podstawowych odcieni, powstających poprzez zmieszanie 18 różnych pigmentów!

Kolor roku według PANTONE

PANTONE nie tylko tworzy barwy, ale też wyznacza trendy w kolorystyce ubrań, mieszkań i przedmiotów codziennego użytku. Co roku bowiem, na podstawie obserwacji rynku, licznych konsultacji i badań, specjaliści tej firmy wybierają kolor przewodni, który obowiązywać będzie w ciągu następnych dwunastu miesięcy.

Pewną ciekawostką może być to, że o wyborze barwy roku w dużym stopniu decyduje sytuacja polityczna i wydarzenia na świecie. I tak na przykład królująca obecnie zieleń Greenery symbolizować ma społeczne pragnienie zmian.

„Cały świat jest podzielony, zarówno Stany Zjednoczone, jak i Europa. Musimy odświeżyć nasze spojrzenie i połączyć się znów w jedno społeczeństwo” – napisała w komunikacie do mediów wiceprezes PANTONE, Laurie Pressman.

Greenery to oczywiście także kolor natury, kojarzący się ze zdrowszym stylem życia, bardziej świadomym podejściem do odżywiania czy dużą dbałością o środowisko. Jest zatem sygnałem dla konsumentów, że nadeszła pora na zmiany, czas zaczerpnięcia głębokiego oddechu i zadbania o zdrowie i samopoczucie.

wazon lyngby zielony

Jakie kolory rekomendował Pantone w ubiegłych latach?

Już od 1996 roku PANTONE kształtuje nasze gusta, wpływając na kolorystykę wszystkiego, co nas otacza. Wydawać by się mogło, że typowanie koloru roku to wyłącznie kwestia gustu. Otóż nie. Okazuje się, że specjaliści tej firmy, przy podejmowaniu decyzji, biorą pod uwagę aktualne wydarzenia polityczne i społeczne na świecie – wybrana barwa ma je symbolizować. Przypomnijmy zatem, jakie kolory rekomendowała firma w ciągu tych minionych 16 lat.

Rok 2000 należał do spokojnego niebieskiego Cerulean Blue (numer 15-4020), który symbolizować miał nowe millenium. To barwa wody i nieba, sprzyjająca wypoczynkowi.

W 2001 roku niepodzielnie panował intensywny odcień różu Fuchsia Rosa (numer 17-2031). Kojarzony ze zmysłowością, wyobrażał siłę kobiecości i nową energię.

2002 był rokiem głębokiej czerwieni True Red (numer 19-1664). Do jego wyboru przyczyniły się ataki na World Trade Center z 11 września, jest to bowiem kolor krwi i patriotyzmu.

W roku 2003 dominował spokojny odcień niebieskiego Aqua Sky (numer 14-4811), który miał nieść nadzieję na lepsze jutro. Kojarzony przede wszystkim z wodą, daje spokój i ukojenie.

Rok 2004 należał do przynoszącej szczęście pomarańczowo-czerwonej barwy Tiger Lily (numer 17-1456), która budziła skojarzenia z egzotyczną naturą, z kwiatami i owocami pomarańczy.

2005 był rokiem niebieskiego Blue Turquise (numer 15-5217), nawiązującego do koloru wód Pacyfiku. Przywoływał przyjemne wspomnienia z wakacji spędzonych w dalekich krajach.

W 2006 kolorem roku został beżowo-różowawy Sand Dollar (numer 13-1106). To neutralny odcień, który pomimo ekonomicznych skojarzeń z dolarem, nawiązuje także do ekologii i natury.

W roku 2007 dominował intensywny odcień czerwieni Chili Pepper (numer 19-1557), który kojarzony może być z egzotyczną kuchnią oraz wpływem azjatyckich kultur na Europę i USA.

2008 należał do delikatnego fioletowo-niebieskiego Blue Iris (numer 18-3943). Barwa ta symbolizuje energię duchową i magię, oznacza tajemnicę i wyrafinowanie.

2009 był rokiem ciepłego żółtego Mimosa (numer 14-0848). Miał to być idealny odcień na niespokojne – zarówno pod względem ekonomicznym, jak i politycznym – czasy, ponieważ kojarzy się z energią i optymizmem.

W roku 2010 panował turkusowy Turquoise (numer 15-5519), który niósł dawkę energii i optymizmu oraz nawiązywał do tropikalnych wód oceanu.

W 2011 wybrano inspirujący odcień różu Honeysuckle (numer 18-2120). To barwa symbolizująca witalność, energię i pasję.

2012 należał do intensywnie pomarańczowego Tangerine Tango (numer 17-1463), koloru wyrafinowanego i kojarzącego się ze zmysłowością. Miał dodawać energii i odwagi.

W 2013 barwą roku ogłoszono pełną życia i witalnej energii intensywną zieleń Emerald (numer 17-5641), symbolizującą równowagę ciała i ducha.

2014 władał niepodzielnie liliowy Radiant Orchid (numer 18-3224), który pobudzał wyobraźnię i kojarzył się z innowacyjnością oraz oryginalnością. Dawał też radość i siłę.

Rok 2015 to wyrafinowana czerwień Marsala (numer 18-1438). Symbolizuje ona naturalne bogactwo. Związana także z kolorami ziemi.

I wreszcie rok 2016, który należał do dwóch barw: różowej Rose Quartz (numer 13-1520) i błękitnej Serenity (numer 15-3919). Te pastelowe odcienie kojarzone z zachodem słońca, niosą ukojenie i spokój.

A jaki kolor zdominuje rok 2018?

Specjaliści z PANTONE nie ogłosili jeszcze, jaka barwa będzie najmodniejsza w 2018 roku. Opublikowali jednak osiem palet kolorystycznych, które w ciągu najbliższych 12 miesięcy będą na topie, pojawiając się w wystrojach wnętrz, przedmiotach codziennego użytku i modzie. Nachodzi okres fascynacji opalizującymi barwami, a także coraz bardziej widocznego odwrotu od pasteli na rzecz kolorów intensywnych i żywych – takich, które obrazują nasz intensywny styl życia i procesy myślowe. Oto wybrane palety:

  1. Melanż pasujących do siebie i uzupełniających się odcieni barwy pomarańczowej i błękitnej.
  2. Kolory roślinności, czyli odcienie zieleni, połączone z jagodową purpurą i barwą skorupek jaj, symbolizujące zdrowie.
  3. Radosna mieszanka, opierająca się na słonecznym odcieniu żółtego, limonki oraz innych kolorach kojarzących się z zabawą.
  4. Różnorodne, ale subtelne odcienie pudrowego różu.
  5. A także paleta wyszukana z ciepłymi, ziemnymi barwami, które wywodzą się z różnych kultur.
  6. Neutralne metaliczne odcienie z akcentami dramatycznej czerwieni i siarkowej żółci.
  7. Eklektyczny miks kolorów z domieszką czerni i złota.
  8. Jasny turkus, róż i fiolet, połączone z lśniącą bielą oraz odcieniem migdałowym.

Więcej o roli kolorów we wnętrzach i ich wpływie na nasze samopoczucie dowiesz się tutaj.

kolory PANTONE

Podziel się

30 dni na zwrot produktu
odbiór w sklepie stacjonarnym gratis
ponad 500 tys. zrealizowanych zamówień
ponad 30 000 recenzji
99% polecających klientów
darmowa dostawa od 300 zł